Galeria Arsenał Elektrownia

Niech poprzedza Cię płomień

Współczesna sztuka kurdyjska

26.06–9.08.2020

Sakar Sleman

Ur. 1979 w Sulejmanii, Irak. Kurdyjska artystka współczesna, zajmuje się̨ m.in. malarstwem, instalacją i land artem. Mieszka i pracuje w Sulejmanii. Prace Sleman koncentrują̨ się̨ na kwestiach politycznych, religijnych i zwykłych codziennych sprawach w społeczeństwie irackim, a zwłaszcza na problemach kobiet.

Sleman tworzy instalacje site-specific, jak choćby landartowy projekt na zboczach gór Goyzha i Azmar koło Sulejmanii (2014) czy wystawa „Two Generations” [Dwa pokolenia] (2014) na dziedzińcu Amna Suraka Museum w Sulejmanii.

Pracowała nad projektami w obozach dla uchodźców zagranicznych i wewnętrznych (IDP) w północnym Iraku. Jej instalacja „Mass Migrations” [Masowe migracje] (2013) powstawała we współpracy z uchodźcami syryjskimi z obozu Arbat. Początkowo prezentowano ją na terenie obozu, potem została przeniesiona do Galerii Sardam w Sulejmanii. Z kolei efektem pracy z przesiedlonymi wewnętrznie jezydkami była instalacja „Yezidi Women” (2015), prezentowana w Międzynarodowym Dniu Kobiet na placu w centrum Sulejmanii, upamiętniająca kobiety jezydzkie zabite lub wykorzystane seksualne przez ISIS.

Artystka często posługuje się̨ tekstami i krótkimi sloganami w połączeniu z instalacjami i przedmiotami znalezionymi. W instalacji „Read” [Lektura] (2016) Sleman wykorzystała książki do zbadania roli religii i pluralizmu w Iraku w okresie fanatyzmu religijnego.

Sleman tworzy także niewielkie obiekty, rysunki, obrazy i instalacje przy użyciu materiałów organicznych, takich jak węgiel, ziemia, drewno, gips, kamień. Artystka wykorzystuje w ten sposób kształt, kolor, teksturę̨ i zapach, aby tworzyć́ prace głęboko introspekcyjne, czerpiące zarówno z osobistych doświadczeń́, jak i pamięci zbiorowej. Przykładem może być́ jej wystawa „Dark and Light” [Mrok i światło] (2017) w Amna Suraka Museum w Sulejmanii.

Była jedną z ośmiorga artystów irackich prezentowanych na wystawie „Archaic” w Pawilonie Irackim na 57. Biennale Sztuki w Wenecji (2017).

 

na podstawie: ruyafoundation.org/en/, passim

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych

Organizator wystawy
Partnerzy
Patroni medialni