Galeria Arsenał Elektrownia

Niech poprzedza Cię płomień

Współczesna sztuka kurdyjska

26.06–9.08.2020

Kani Kamil

Ur. w Iraku, kurdyjska artystka współczesna. Mieszka i pracuje w Wielkiej Brytanii. Absolwentka College of Fine Arts, University of Sulaimani (licencjat, sztuki piękne / ceramika, 2006) oraz Middlesex University w Londynie (MA Fine Art, 2013). Obecnie doktorantka na Manchester Metropolitan University. Jest członkinią Traveling Heritage Bureau w Manchesterze – projektu prowadzonego przez Digital Women’s Archive North (DWAN).

Brała udział w wielu projektach i wystawach zbiorowych, m.in.: “Woman Made Gallery’s 18th International Open”, Woman Made Gallery, Chicago (2015); „Clamor”, Institute of Fine Art, Sulaimani (2016); „Arising”, Reykjavı́k Art Museum, Reykjavík, Islandia (2016); „Powolność”, TRAFO, Trafostacja Sztuki w Szczecinie (2018); “Still I rise”, Manchester Art Gallery, Manchester (2018); „Cohere”, Museum Wiktorii i Alberta, Londyn oraz HOME Manchester (2019); Hull International Photography Festival, HIP Gallery, Hull, Wielka Brytania (2019); „Everyday Object”, we współpracy z University of Huddersfield i University of Salford w Manchesterze, Kate Smith i Kelly Lockwood, w ramach konferencji „The Listening Guide in Feminist Narrative Research” (2019); „Speaking Across Mountains”, Middle East Institute, Waszyngton (2019); „Pot-holder”, we współpracy z Women in Exile (projekt zlecony przez Kirklees Council), WomenCentre (centra kobiet) w Huddersfield i Dewsbury, Wielka Brytania (2020).

Twórczość Kani Kamil odzwierciedla społeczno-polityczne położenie Kurdyjek w Iraku. Jest także wyrazem sprzeciwu wobec nierówności szans i reprezentuje głosy członków grup marginalizowanych. Artystkę interesuje ujawnianie zapomnianych i ukrytych historii, które powinny zostać zapamiętane. W swojej sztuce dąży do ukazania związku między naturą i kulturą oraz społecznych konstruktów płci. Tworzy fotografie, instalacje, wideo, prace dźwiękowe, posługuje się także haftem. Często używa własnych włosów jako materiału służącego do wyrażania pojęć konfliktu i represji.

W 2014 r. w Goldsmiths, University of London, wraz z improwizatorem i kompozytorem Hardim Kurdą oraz improwizatorką i wiolonczelistką Khabat Abas, wzięła udział w performansie dźwiękowym Sherko Abbasa „When the Wild Instruments Sing” [Gdy śpiewają dzikie instrumenty], grając na bębnie daf.

 

kanikamil.com

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych

Organizator wystawy
Partnerzy
Patroni medialni